coversfamily.reismee.nl

Oversteek naar Suriname maar eerst nog even een brandje blussen!!

Hallo Allemaal!

Wij zijn een paar uur geleden aangekomen in Trinidad........Helaas hebben we weinig mogelijkheden gehad om op het internet tegaan.......dus nuheel wat verhalen in 1x! Ik hoop niet dat het te langdradig zal zijn! Wij wensen jullie allemaal een gelukkig nieuw jaar!

Nogmaals willen wij iedereen ontzettend danken voor de leuke reacties!Misschien kunnen we tijdens ons verblijf hier wat mailtjes terug gaan sturen! We hebben onbeperkt internet op de boot!!!

Ome Gijs wat ontzettend lief!!!!!! Bedankt!!! Ik zet gelijk weer wat foto's op de site!

Maar nu eerst het verhaal vanhet vertrek van de Kaapverden!

Zaterdag 19 december 2009

Mindelo,Sau Vicente,Kaapverdie

We willen vandaag vertrekken...gister is de wind gaan waaien en zijn er vanuit deze haven al verschillende boten begonnen aan hun oversteek...richting het Caribisch gebied. Vandaag vertrekken er ongeveer 5 boten, en wij vinden het een prettig idee om dan ook te gaan.....

Ik twijfel tot het laatste moment of ik wel mee wil!!! Ik vind het hartstikke eng!! Vooral om dit te doen met 3 kindjes....

Het is ook iedere x wat op deze boot.....2 dagen geleden hadden we weer brand.....De kinderen lagen net te slapen en Giel wilde nog even naar de accu's kijken. Nadat hij dat gedaan heeft, wil hij ook de ssb ontvanger (radio) op de accu aansluiten.....Hij laat de + en de - draden, los en ver uit elkaar liggen......

Ik sta in de keuken aan....jawel.....het vrouwenwerk.....de afwas......Ik zie een vonkenregen.......plof....pikkedonker (is het nou pikke of pikken.....:) en héél snel héél veel rook.....Ik trek Luuk uit zijn bedje.....naar buiten.....Ricardo was nog eerder buiten dan ik.....Giel roept 'waar zijn Daan en Nikki'!!! Hij ziet niets...... Ik vraag Ricardo of hij Daan en Nikki wil halen want de rook wordt meer en er ontstaat brand!!!! Voor de 2e x blust Giel met de gloednieuwe brandblusser (co2) dit brandje...... Hij kan wel bij de brandweer als hij terug komt!

De buren schieten te hulp met zaklampen en Ricardo en ik geven de kinderen aan.... de 2 lieve Franse buurvrouwen, die geen woord engels spreken....De kinderen worden onder dekentjes bij de buren in de kajuit verzorgd....

Ik weet 1 ding zeker!!!! Ik ga niet mee!!! Ik ga vliegen!!!

Nog even voor de bezorgde lezers......reactie van de kinderen was........eerst geiriteerd dat ze uit hun lekkere bedjes getrokken werden......toen...'wat is er,wat is er'? 'Brand' zeg ik......Oh alweer.....is hun enige reactie! Ze waren blij toen ze na een half uurtje weer terug hun bedjes in mochten......en ze hebben het er niet meer over gehad.....

Dan komen de buurmannen Giel helpen.......

Wat is er gebeurd....Terwijl Giel nnaar het ssb apparaat loopt, buigen de + en de - draden naar elkaar toe en geven kortsluiting.....de hitte wordt zo groot dat er een stuk bedrading verbrand,plastic,van daar de rook....De buurmannen zeggen dat het allemaal wel meevalt en zorgen er samen met Giel voor dat na een half uurtje het licht gewoon weer aan kan. Morgen het verbrandde kabeltje vervangen....cést ca....

Stand van zaken nu.....

Er zijn twee nieuwe accu's aangeschaft die het goed doen...gelukkig..

Het was nog even twijfelen....toen Giel de accu's net had aangesloten roken we steeds een vreemde brandlucht.....dus zetten we snel de acculader uit.......Wat kan dat nu weer zijn?????Giel vraagt aan iedereen rond wat het kan zijn.......Iedereen staat voor een raadsel.....Tot dat ik zit te kletsen met Riccardo en mijn oog valt op de kerstslinger die over de lamp hangt!!! Ik maak nog een grapje....'onze boot is afgebrand!!! oh door de generator...nee..... oh door de accu's nee door de kerstslinger!! Ik haal haal de slinger er vanaf en.....ja hoor deze is al helemaal zwart en voor een stuk gesmolten!!!! Ik ruik eraan.... dit is dus de geur die we al die tijd roken!!!! Probleem ook weer opgelost!

Wat bemanning betreft...Riccardo gaat van boord....Erg jammer maar hij besluit om toch kerstfeest te vieren met zijn vriendinnetje in Spanje....We vinden gelukkig Roza....uit Spanje.....Zij is op weg naar Brazilie om daar in een weeshuis te gaan werken. Ze is op de Kaap Verden gekomen op een andere boot waar ze liever niet meer mee verder reist....

Zullen ik en de kinderen nu meegaan of niet?? We hebben nog weinig geld...en er zijn geen rechtstreekse verbindingen naar Suriname, we moeten dan via Amsterdam...een heel gedoe dus! Ik zie om me heen boten verrtrekken waarvan ik denk mmmmm....als zij het kunnen.....Ik spreek met een Nederlandse jongen die ook gaat en hij zegt ach...de oversteek....is het minst gevaarlijk!! Er zijn geen rotsen, ondieptes en tegenliggers zul je ook niet veel tegen komen....

Kom op we gaan er voor! Wie A zegt.......

Ook de verhalen van medezeilers......geven me het gevoel dat we niet de enige zijn met problemen....iedereen heeft wat....stuurautomaat,zeilen,motoren noem maar op en het gaat kapot!

Kaapverden..........

Van de Kaap Verden hebben we weinig gezien....de haven en omgeving is leuk genoeg, zwembad,fruitmarkt,vismarkt, cafétjes....Veel kaapverdianen die je aanspreken en al op je staan te wachten zodra je de poort van de haven opendoet. Ze willen van alles van ons......maar de sfeer is vrolijk en je hoort de salsa muziek overal.......Met de vuisten tegen elkaar en daarna op je borst slaan, ter begroeting, vrouwen en mannen....grappig...wij doen mee...

Dus al met al wij vertrekken vandaag.......

Als een boot de haven verlaat wordt er getoeterd als afscheid, iedereen toetert terug.....

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!