coversfamily.reismee.nl

Wat doen we? Varen we terug naar Nederland of niet?

Drukte op de Maagdeneilanden!

We liggen bij aankomst op de bvi's in de verkeerde baai om in te klaren. We willen met een taxi erheen tot iemand ons waarschuwt. Je mag niet over land 'they gonna arrest you'! Dus dat risico nemen we maar niet en varen naar St Thomas Bay waar de douane is. Wat is het hier druk met Charter boten! Alle ankerboeien zijn bezet dus wij proberen te ankeren wat weer eens niet lukt. Na lang proberen lukt het nog niet! We zien twee boten die we eerder hebben gezien en kletsen daar wat mee. Tijdens het kletsen gaat er een boot weg en kunnen we aan een mooring gaan liggen. Een van de twee boten is de Mjolner.Een Nederlansdse boot die we in Suriname al een x hebben ontmoet. Aan boord is ook Sophia van 5. Er wordt binnen een paar minuten al door de kinderen besloten dat er bij Sophia gespeeld moet worden. Giel en ik gaan samen inklaren en de kinderen spelen op de Mjolner. De Mjolner had eigenlijk bedacht om te vertrekken naar St Maarten maar besluit nog een nachtje te blijven. We drinken een wijntje bij ons op de boot en we eten samen.

En er gaat natuurlijk ook weer wat kapot!

We vergeten bij het ankeren (dus ook achteruitvaren) De alternator van de schroefas uit te zetten. Alex heeft ons verteld dat deze kapot kan gaan als je dat niet doet. En dat gebeurd dus! Weer wat kapot! Ook is Giel druk bezig met zijn nieuwe (oude) Dinghy. En nog een gaatje en nog een gat en nog 1. Giel kan aan niets anders denken en stort zich erop. Jeroen van de Mjolner komt ook nog even helpen. Ook komen we voor een raadsel te staan. Er is opeens 2 ampere meer energie verbruik dan normaal. We lopen alles na maar komen er niet achter! Dus moet 2 x per dag de generator aan.

Pijlstaartroggen en Barracuda's

Na 2 nachten aan de Mooring gaan we naar the Baths 10 minuten varen. Weer zo druk! Wij proberen het een strandje verderop. Een strandje (oh zo mooi) en we zien een Mooring? We gaan er maar aanliggen......Prive? We weten het niet? We liggen er heerlijk.

The Baths!!! Wat ontzettend mooi!!! Grote granietenen rotsen half in de zee..... waardoor er op verschillende plekken kleine zwembadjes gevormd worden. De kinderen vinden het geweldig! En wij ook! We zwemmen,klimmen en komen uiteindelijk uit bij een andere baai waar we een pijlstaartrog zien met snorkelen.

Bij The Baths kun je niet met de dinghy komen. Je moet hem een stukje verder in het water leggen en zwemmend gaan we naar de kant. Fototoestel in 3 plasticzakjes. Dit moet iedereen doen op deze manier. En er zijn natuurlijk ook mensen die dan wat geld in hun zak doen zodat ze ook nog wat kunnen drinken. Wij zien met snorkelen een 50 dollar biljet! Hij dwarrelt tussen het koraal op 3 meter diepte! Daan duikt hem op!

S'avonds vertrekt iedereen weer naar de 'legale' ankerplekken....wij nemen de gok en blijven liggen. Een andere boot volgt ons voorbeeld. We liggen heerlijk rustig met een geweldig uitzicht. Je ziet vanaf de boot de pijlstaartroggen en barracuda's zwemmen! Wij voeren ze met resten van ons gevangen tonijntje! We blijven hier 2 nachtjes.

Ankeren met gemak!

Dan naar Cooper Island. Wij komen daar natuurlijk weer veel te laat aan! Wil je nog een plekje hebben aan de Mooring moet je er vroeg bij zijn. Er ligt niemand voor anker, iedereen ligt aan een ankerboei. Wij gaan het toch proberen. We zien een stuk zand waar we ons anker op gooien. En met een achteranker zodat we niet te veel alle kanten op draaien, liggen we precies goed! Het is ons gelukt en zonder stress! Terwijl de halve baai naar ons keek of het ons wel ging lukken is de druk hoog! Er komt een bootje die van iedereen 25 dollar int voor het gebruik van de mooring en vaart ons voorbij......heerlijk! We liggen bijna met onze neus op het strand..

Er is hier geen winkel in de buurt en ons brood is op. Er moet weer zelf brood gebakken worden. Giel bakt het heerlijkste broodje tot nu toe! Wie heef er tips voor brood bakken????? Bij ons is het brood vaak nog zo klef en rijst niet goed!!

Er is 1 restaurant op het strand waar we tijdens happy hour een coctail drinken en even kunnen intermetten.

Wat doen we? Varen we terug naar Nederland of niet?

Na ook hier twee nachtjes te hebben gebivakkeerd vinden we weer een oh zo mooi plekje bij Peter Island. Giel heeft zijn harpoen gepakt en ik zie ieder x in zijn blote kont onder water verdwijnen en Daan en Nikki hebben zelf de dinghy gepakt en zijn aan de kant de boel aan het verkennen. Luuk doet zijn middagslaapje.

De Valentijn die ons achterna zou reizen hebben ons laten weten dat hun watermaker (weer) kapot is! Zij kunnen niet eerder uit st Maarten weg voordat deze gemaakt is! Balen want dat kan nog wel even duren!

Wij hebben zo goed als besloten niet naar Nederland terug te varen! Pffff we twijfelen wel continu of dit wel de goede keuze is.....

Maar dan hoeven we niet na de bvi 's al aan de terugreis te beginnen en kunnen we hierna nog naar Curacao en Bonaire!

We kunnen onze boot geheel verkoopklaar maken in Trinidad wat veel goedkoper is! Jaa wij willen onze boot verkopen! Niet omdat we er niet blij mee zijn want dat zijn we wel! Ondanks dat we veel reparaties hebben zijn we al erg gehecht aan onze boot. En bij iedere boot gaan dingen stuk....dat hebben we nu wel om ons heen gezien. Onze boot is heerlijk om in te leven en zeilt ook nog eens fantastich! Hij is voor ons alleen iets te groot om in Nederland mee te varen. Dit is echt een boot om de wereld mee rond te zeilen! Nu helemaal na wat wij er allemaal nog aan gedaan hebben!

Als we hem niet kunnen verkopen binnen een half jaar! Dan halen we hem alsnog op of we gaan gewoon weer verder!!!! Hahaha

Eveline

Wat een mooi verhaal! En wat een beslissing om te nemen! De planning is nog steeds om voor het begin voan het nieuwe schooljaar terug te zijn?
Daan en Nikki weten in ieder geval heel veel over vissen, zeilen etc. Altijd leuker dan de tafel van 4. Ga vooral door met genieten en met mooie verhalen maken. Wij blijven ze wel lezen!!

Liefs,
Eveline

Sjoerd

Jeetje, de tijd vliegt! Nu alweer nadenken over de terugreis naar Nederland. En de boot verkopen... Meestal doet dat pijn. Zonder nu een voorschot te willen nemen op om het even welke beslissingen jullie nog moeten nemen ten aanzien van jullie schip, ben ik wel benieuwd wat je ervoor wilt hebben. Misschien ken ik wel iemand die 'm hebben wil.

Dat Daan en Nikki iedereen veel kunnen vertellen over vissen en zeilen, dat is duidelijk. Ruben heeft laatst zijn spreekbeurt op school gedaan over zeilen en dat vond iedereen een prachtig verhaal! Misschien een tipje voor Daan e/o Nikki als ze weer terug zijn in de klas en ook zo'n schoolopdracht krijgen. 99,9% kans dat de kinderen in zijn klas niets weten van zeilen, laat staan van zo'n indrukwekkend reisverhaal als jullie meemaken!

Als je voor het nieuwe schooljaar terug wilt zijn hebben jullie nog wel even de tijd om na te denken wanneer je precies terug vaart. Vanuit Curacao in 1 rechte streep naar Nederland varen is ongeveer 4800 NM, zo'n 4 weken varen bij een gemiddelde snelheid van 7 knopen. Het schooljaar begint hier weer einde augustus, dus dan hebben jullie nog een maand of 2 om te bedenken wanneer je de trossen los gooit...

Kom je met het vliegtuig vanuit Trinidad, tja, dan kun je het moment van vertrek nog langer uitstellen...

Hoe het ook zij: geniet vooral van de tijd die jullie er nog zijn in die mooie oorden. En hou ons vooral op de hoogte, het blijft erg leuk om jullie te volgen!

Hartelijke groet,
Sjoerd

guido schotman

Moedige beslissing echt tof allemaal, nau giel als je nog iemand zoekt, ik hou me aanbevolen.
0614243798

Heel veel plezier en geluk

Groeten Guido Schotman

Erna wijnhoven

Hoi samen,wij genieten van jullie reisverhalen,geweldig ,en prachtige foto,s,groetjes van ons beiden.henny en erna.