coversfamily.reismee.nl

Uitzonderlijk gelukkig dat we op al deze mooie plekken mogen en kunnen komen!

Los Roques Vrijdag 28 mei 9.30

Volle maan en oneindig veel sterren de nacht door

We Varen met volle maan. Het eerste stuk zeilend en later op de motor want de wind is zo goed als weg. Het is een heerlijke rustige nacht, vlak water en we kunnen oneindig ver kijken met het licht van de maan en de vele sterren. Geen vissersboot te bekennen, we lijken alleen. Via het AIS signaal zien we op onze plotter wel dat er veel vrachtschepen in de buurt zijn maar niet binnen ons gezichtsveld en op ong. 10 mijl afstand. Vroeg in de ochtend varen we langs een militair eiland en pikken we voor het eerst weer een gsm signaal op zodat we de mensen thuis weer kunnen melden dat alles goed gaat. Nu hoeven we ook niet direct door naar Grand Roques (het enige eiland van deze eilandengroep waar wat lodges zijn en waar mensen wonen).

ER ZIJN VEEL ONDIEPTES EN UITSTEKENDE ROTSEN

We varen via een smalle doorgang het reef binnen. Ten zuiden van Los Roques. Spannend want er zijn ondieptes en uitstekende rotsen overal. Giel staat hoog voorop de boot en geeft mij aanwijzingen welke kant op te sturen. 'Eyeball navigation' zoals ze dat noemen...... Een half uur later bereiken we de ankerplek waar we willen ankeren. Er ligt nog één boot, wat ik toch wel een prettig gevoel vind. Wij vinden het allemaal weer prachtig en het overtreft weer alles. Ik sprak mijn moeder gister en ze vroeg mij.....'gaat het niet een beetje vervelen al dat blauwe water en weer een wit strand'? Maar nee op één of andere manier zijn we steeds weer onder de indruk en voelen we ons zo uitzonderlijk gelukkig dat wij op al deze plekken komen en kunnen komen! En dat we dat zelf zeilend doen! Het voelt iedere x weer als een overwinning als we na een nacht aankomen en geankert en wel weer aan de dag kunnen beginnen. Vervelen doen we ons echt geen moment en hebben het voor ons gevoel nog druk ook......Ja echt niet lachen alle mensen thuis........ Maar we zijn er maar druk mee, Kinderen lesgeven, troep opruimen, brood bakken, ons verwonderen over de onderwater wereld, plek ontdekken waar we aangekomen zijn, kinderen leren surfen, (die staan al recht op op hun surfboardjes alsof het heel makkelijk is), Met Luuk zwemmen, klussen etc etc. onze dagen zijn te kort!

MET EEN BIERTJE BARRACUDA ETEN

Twee nachten blijven we hier en willen een stukje verderop gaan liggen waar een 'pool' zou zijn waar het heel mooi snorkelen zou zijn. Maar we zien er vanaf. Giel ziet zijn boot al op een rots liggen en vindt het te risico vol met al die rotsen en ondieptes. We zien hier ook op de klippen gelopen vrachtschepen en dat ziet er best onheilspellend uit. We varen door naar een andere plek. Hier duikt opeens een smal strookje strand op uit het water. Wij ankeren ervoor. Giel maakt op het strand onze gevangen Barracuda schoon, die we die middag als hapje bij een biertje, gebakken in de viskruiden van Verstegen opeten.......

ROTTE AARDAPPELEN EN MELKPOEDER

Het is nu tijd voor Grand Roques.....We moeten het één en ander regelen via het internet en we moeten erg nodig wat boodschappen doen! Het is inmiddels al weer ruim 10 dagen geleden dat we voor het laatst een winkel hebben gezien. Het enige is dat we gewaarschuwd zijn dat hier de kustwacht komt controleren.....nou ja we zien wel.

De boodschappen die we hier kunnen doenzijn niet echt geweldig.....maar wat verwacht je ook.... Het eilandje is heel knus met straatjes van zand, geen auto's en veel vissers en pelikanen. De toeristen die naar Los Roques komen, komen hier met een klein vliegtuigje en verblijven hier in één van de knusse pasada's. Er zijn wat restaurantjes op het strand waar we de heerlijkste hamburger eten, Een echte huwelijksreisbestemming. Maar in de supermarkt rottte aardappelen, geen fruit verlepte groenten en we kopen poedermelk wat we aanlengen met water (eigenlijk best lekker). We zijn houdbare melk gewend.....

De kustwacht komt de volgende dag langs en zegt ons dat we naar de kant moeten om ons te melden. Dit doen we de volgende dag en Giel moet bij 4 instanties langs om toestemming te krijgen zodat we hier nog 48 uur mogen blijven. We vertrekken dus morgen en zijn dan waarschijnlijk wel een week minimaal onderweg voordat weop Bonaire zijn. Eerst nog wat eilandjes van Los Roques (Illegaal) en dan nog een eiland voor Bonaire...... Voorlopig dus geen bereik.......