coversfamily.reismee.nl

Zeeziekte zonder motor! Niet echt een goede combinatie!!

Maandagavond 22.00 uur 9 november

We vertrekken uit Gibraltar. De straat van Gibraltar uit verloopt vlekkeloos. Het blijft eng in het donker... Vissersbootjes,niet te zien op de radar! En als ik lichten zie vind ik het nog erg moeilijk inschatten hoever ze verwijderd zijn en hoe lang het duurt voordat ze in de buurt zijn... Dus zodra ik 1 klein stipje op de radar zie of 1 klein lichtje in de verte ben ik alert en tuur ik constant door de verrekijker waar het schip/bootje is..... Zo gaat de tijd wel erg snel! En mijn hartslag ook...

Het eerste stuk doen we op de motor.....en rond 5 uur s'ochtends hijsen (we) de zeilen. Vanaf dat moment hebben we noord oosten wind , windkracht 3 a 4..... Heerlijk zou je zeggen!!!!!

Dinsdag 10 november

Giel en Alex houden de rest van de nacht de wacht en ik zou het s'ochtends overnemen..... Maar..... ik wordt in mijn bed ontzettend zeeziek en durf niet op te staan omdat ik het gevoel heb direct te moeten overgeven!! Buiten hoor ik een kokhalzend geluid en denk eerst nog dat het Alex is die iedere ochtend zijn longen er bijna uithoest..... Maar nee....het is Giel!.. Net zo misselijk als ik maar gewoon stoer doorgaan met zijn wacht!

Daan en Nikki strompelen hun bedjes uit en storten met dekbed en al in de cockpit op de bank neer om daar vervolgens de rest van de dag te blijven liggen, op de momenten na, dat er overgegeven moet worden....Het spugen lukt vaak in de emmer maar ook vaak niet!!! Op dekbedhoezen,in de cockpit,net naast de cockpit etc..... Bah! En de pilletjes helpen natuurlijk niet meer!

Luuk is ongeloofelijk, neemt zijn kans waar en pikt chocolaatjes en koekjes!!!! Hoe krijgt hij het weg!!!! Houdt het voor onze neuzen en zegt..jaa mama ja???? Papa en mama zijn toch te ziek om er wat van te zeggen! Met als resultaat dat ook Luuk er 1 x alles uitgooit.....in de emmer zoals hij iedereen al heeft zien doen...errug trots dat hij nu ook kan zeggen soooo echt kotsen..... ik ook!!!! Alleen was dit meer van de chocolaatjes dan van zeeziekte! Daarna is hij weer vrolijk en actief! Een echte zeeman!

En gelukkig Alex! Hij heeft die dag en nacht bijna alles overgenomen, Zelfs verse kippensoep gemaakt zodat we toch nog iets binnen kregen die dag!!!

Woensdagochtend rond 05.00 11 november

Nog steeds goede wind en zeeziekte wordt minder.....Alex heeft de wacht en wil de motor starten om de accu's op te laden.....Oh ja de dynamo werkt dus niet!!! En zeilend, met alles aan... automatische piloot, koelkasten radar etc hebben we aan de zonnepanelen echt niet genoeg!

Dus motor moet gestart....Dit lukt dus niet!!!! En nog een x proberen en nog een x......maar niets! Ik lig in mijn bed te luisteren en het zweet breekt me uit! Niet weer....niet nu!!!!

Geschreeuw!!! Gegil.... Papa!!!! Ik schiet omhoog en ren naar Daan.....op de wc....met zijn vinger tussen de deur!!!! Papa!!!!! Waarom kom je niet!!!! Papa zat in zijn nachtgewaad met zijn neus op de niet startende motor!!!!

De deur zat echt dicht met zijn duim ertussen...veel bloed....gebroken???? Na een paar dagen blijkt dat waarschijnlijk niet het geval!

Alex heeft nog goede hoop en denkt dat het lucht is en ontlucht het systeem......niets.....

Hij gaat even twee uurtjes slapen om daarna genoeg energie te hebben om het probleem op te lossen!! Ik kijk op de kaart....waar zijn we, ik zie land en ik wil van de boot af zo snel mogelijk!!! Casablanca...60 mijl!!!! Giel zegt, niets aan de hand, we hebben wind en het is immers een zeilboot dus we moeten het zeilend kunnen redden!! Maar wat als de wind wegvalt of draait????....Komt allemaal goed.....en je hoeft heus niet te panieken!!!!

Casablanca is geen optie zonder motor, te gevaarlijk met stromingen etc....

Filters zijn smerig vol troep en water (nog van de vervuilde diesel)!!!! Waren toch echt nog vernieuwd in Mallorca!!!! Maar er komt toch echt nog schone diesel doorheen dus dat is dan toch niet de oorzaak. Dan blijkt dat er geen diesel sprayt uit de injectiepomp.......Dit kan niet gerepareerd worden.....daarvoor moeten we aan land zijn met de juiste gereedschappen en onderdelen.....

Dus daar zitten we dan......accu's nog voor de helft vol,geen motor en nog 200 mijl te gaan!!!

Op dit moment hebben we nog goede wind en Giel maakt zich (nog) geen zorgen.....

De koelkasten gaan uit, de automatische piloot eraf, radar uit.....geen lichten aan.....Zodat we minimaal tot onze bestemming wel de gps kaartplotter (onze TomTom) kunnen gebruiken. Dus zo moeten we verder, leren we wel gelijk wat het is om alles met de hand te sturen!

Ik denk alleen maar....hoe gaan we dit redden...iedereen nog half zeeziek en brak van de dag ervoor en nu met de hand sturen de komende 48 uur (48 uur was een positieve inschatting)

Woensdag nacht 12 november

De mist komt op en de wind valt weg!!! En de boot gaat met jawel...... 0 knopen snelheid de nacht in! Toch maar even de radar aan. Boot onbestuurbaar draait 3 x om zijn as dobberend..... Wel lekker rustig slapen....... Om de volgende dag tot de conclusie te komen dat je in 8 uur 2 mijl hebt gevaren!

Donderdag 12 november

We krijgen weer wind maar s'avonds weer hetzelfde verhaal.... nog 30 mijl te gaan.

Vrijdag 13 november

Wakker worden en nog steeds 30 mijl te gaan en ......de wind is ook nog eens gedraait naar zuid/oost!!!! Wilde dus zeggen tegen de wind in.

Om 18.00 uur 15 mijl van Agadir af valt de wind weer compleet weg.... wind weer gedraait naar Zuid-west! Conclusie....... De wind en stroming samen zorgen ervoor dat we onbestuurbaar richting kust varen...... Met zo goed als een lege accu......

Dit is het moment dat we de kustwacht bellen om te vragen of we opgehaald kunnen worden!

Giel en Alex hadden nog wel wat andere dingen bedacht,,, De dingy naast onze boot lag al klaar om de boot toch nog een beetje bestuurbaar te maken,

Bij nader inzien leek het ons toch verstandiger hulp in te schakelen.....Na verhalen dat kustwacht wel eens heel veel geld zou kunnen kosten...... Gaf de kustwacht het antwoord....No costs!!!!

Twee uur later lagen we achter de sleepboot en zo naderen we Agadir.

In Agadir worden we gestationeerd in de vissershaven naast de reddingsboot! Stinken naar Sardines maar zo blij dat we er zijn.

Bij aankomst wordt er natuurlijk nog wel even onderhandeld en wordt er van ons toch wel een bijdrage verwacht.......... 200 euro doneren wij aan de reddingsbrigade......tenminste.......dat hopen we dan maar! En onze fles baccardi en een fles wijn gaan naar de bemanning! Dan volgt nog een enorme riedel van alle formaliteiten van het inklaren en dan heerlijk slapen om om 4.00 s'ochtends wakker te worden van al het tumult van vissers, die binnenkomen met hun, die nacht gevangen, vis!

Reacties

Reacties

Eveline

Tjonge, dit was dus de ECHTE vuurdoop. Spannend, eng, dapper! Ik heb toch echt veel bewondering voor jullie. Ik ben benieuwd of er nu nog steeds veel mensen met jullie willen ruilen, want het grote stuk moet nog komen!!
Ik ben wel blij wat te horen. We vroegen ons al af hoe het jullie vergaan was op deze tocht.
Groetjes dan ook van allemaal voor allemaal,
Eveline

Sjoerd van Esch

Hoi!

Jeetje, wat een verhaal... Zeeziek en mankementen aan het schip is inderdaad een slechte combi. Lichtpuntje: jullie zijn daar gekomen waar je heen wilde! Nu de motor repareren, bijkomen en weer verder. Zo'n tocht wordt gaandeweg ook makkelijker: ieder mijl leer je uiteindelijk weer wat bij en wordt ook het anticiperen op verschillende situaties makkelijker.

Hoe is het met de duim van Daan? Hopelijk gaat het goed.

Veel succes en groeten uit Zoetermeer!
Sjoerd

Ankie en Co

Jeetje mina, wat een verhaal. Je schrijft wel heel leuk Monica, heel beeldend. Het is echt spannend om te lezen.
Vervelend voor de duim van Daan, geef hem maar een dikke knuffel van ons.
Geniet effe van de rust en op naar het volgende avontuur. En groetjes van ons allemaal.
Liefs Ankie

Colinda

Spannend verhaal !! Gelukkig goed afgelopen. Vind het ondanks alles nog heel knap van je dat je het nog zo kan opschrijven.
Vervelend voor Daan, hoop dat het goed gaat met zijn duim.
Nu effe bijkomen in Agadir en ben benieuwd wanneer de nieuwe reis gaat beginnen naar ???

liefs,
Colinda

Jacqueline Majid & kids

Es -salam-alaykoem(goede dag), Wat een spannend verhaal ik zie het al helemaal voor me. Ik ben blij dat alles toch goed is afgelopen wat een ellende dat jullie zo misselijk waren. Die Luuk is echt ongelooflijk wat een verhaal over die chocolaatjes wat een leuk ventje. Hoe gaat het met Daan zijn duim ik hoop goed? Zijn jullie nou een beetje aan het bijkomen rust maar even lekker uit voor dat je de volgende reis gaat maken. Wat een leuke foto's die jullie gemaakt hebben. Ik hoop dat het probleem met de boot snel opgelost is en dat het dan ook klaar is met dat geklus . Met Rocco gaat het al een stuk beter hij hoest alleen nog veel. Monica ik zag dat ik twee oproepen van je gemist had maandag mijn baterij was leeg. Als er iets vertaald moet worden kan je Majid altijd bellen. Je verhaal over 200 euro is schandalig dat is daar een heel maand salaris ongelooflijk. Ik hoop snel weer iets van jullie te horen heel veel liefs Jacqueline Majid & kids. Groetjes (beslema)

amara

hoi daan, we hebben mijn reaktie geschreven bij een foto... foutje! lees je hem dan daar? Liefs, amara

Willem Covers

Welkom in de wereld van het zeezeilen.
Zo te lezen waren er op deze tocht voldoende leermomenten voor schipper en bemanning. Rust lekker uit. Sterkte met het sleutelen (betrouwbare motor lijkt me geen overbodige luxe) en de andere voorbereidingen voor de volgende etappe. Wij blijven jullie volgen.
Veel succes en groetjes van de familie uit Sneek!

Bart Covers

Ha kerel en familie,
Wat een klote tocht! Hoop dat het vanaf nu beter gaat.
Wat voor zeeziektepillen hebben jullie? Probeer anders eens de Belgische Touristil. Werkt zelfs nog als je al ziek bent. Kan je volgens mij via internet bestellen. Anders kan ik je wel wat sturen
Die motor is natuurlijk echt K.... Misschien kan je ter plaatse ergens een aggregaatje kopen. Gelukkig niet ook nog noodweer (bijv zoals je tochtje met de Will Power). We leven hier met jullie mee en zijn toch wel jaloers op jullie tocht.

Groeten,
Bart en family

Tom Covers

Beste Giel en monica,
Ik wil niet de belerende oude oom zijn, die altijd gelijk denkt te hebben, maar één ding moet mij echt van het hart, zorg a.j.b. dat het probleem met de motor opgelost is voordat je weer verder gaat. De motor hoop je niet nodig te hebben, maar juist als je hem wel nodig hebt, moet er ook van op aan kunnen. Naar mijn idee moet je zelf weten welk risico voor jezelf neemt, maar je hebt ook de verantwoording voor je gezin. Sorry als ik te serieus ben, maar het is alleen maar goedbedoeld advies van een misschien een overbezorgd oompje. Ik ben ook overtuigd, dat het een geweldige en fantastische uitdaging is met heel veel mooie momenten.
Heel veel succes, geluk en een goede vaart. Hartelijke groet,
Tom

Tom Covers

Ik ben vergeten Monica te bedanken voor het spannende verslag over jullie reis, helaas wel met een paar problemen. Ik vind het wel heel interessant om jullie avontuur te volgen.
Groet,
Tom en Marleen

Ubbo

Hee Giel,

De kop is eraf! Lang leve Giel en bemanning! Op weg! Nu nog even inslingeren en wat problemen oplossen... Die zal je tegen blijven komen, maar ook dat went en als je je goed voorbereid is een hoop te voorkomen. Maar vooral genieten!

Vaar wel Ubbo

P.s. vergeet alleen nooit dat het geen spelletje is...

Rob Covers

Ha die Giel,
Heel veel vrienden van ons gebruiken een zeeziekte medicijn "Meclizine". Het is effectief en heeft heel weinig bijwerkingen. De meeste mensen worden er niet slaperig van. Wat die motor betreft, heeft Pa wel gelijk. Zo te horen is er een goede kans dat er maar een paar probleempjes mee moeten worden opgelost. Komt er nog steeds water in de diesel? Er zijn toch maar een heel beperkt aantal mogelijkheden om water binnen te krijgen. Je hebt waarschijnlijk de onluchtings aansluitinging nagekeken. Zo te lezen is de kans het grootste dat een van de brandstof filters verstopt zit. Als het goed is zijn er minstens twee. De eerste zit dicht bij de brandstof tank en is een heel fijn filter die ook water afscheidt. Het meest voorkomende merk is "Raycor". Als je deze niet hebt moet je die er tussen laten zitten. Je moet hiervan een aantal reserve filter elementen voor meenemen. Verder zit er waarschijnlijk een 2e filter aan de motor gemonteerd vlak voor de brandstofpomp. Deze moet ook af en toe ververst worden. Monica is trouwens enorm goed als een verslaggever. Gelukkig hadden jullie geen zwaar weer. Veel sukses en laat maar eens horen alles is opgelost. De mazzel, Rob

Oma Michell en Roman

Lieve Monica
Ik volg jullie reis op de voet.En ik moet eerlijk zeggen dat ik het best wel een gevaarlijke onderneming vind met 3 kleine kinderen.Zeker de grote oversteek.Ik begrijp dat je niet zit te wachten op dit soort berichten.Maar ik maak me oprecht zorgen.Ik hoop dat je niet boos bent dat ik dit schijf.Misschien ben ik gewoon een zwart kijker.En loopt het allemaal goed af. En kunnen jullie terug kijken op een schitterende reis.Ik blijf jullie natuurlijk volgen.En wens jullie een behouden vaart.Groetjes een bezorgde Oma

Fynn en Bianca

Lieve mensen wat een avontuur! Prachtig verwoord...je hebt echt talent Monica. We vinden het hartstikke stoer van jullie. Gaat het weer een beetje met je duim Daan? Coole foto van je in de mast!
De foto vanaf de boot van de ondergaande zon (of was het opkomend?) is ook geweldig. We zullen duimen dat de technische mankementen snel zijn verholpen. Oh ja Daan... Fynn heeft zijn A en B diploma gehaald afgelopen zondag...hij is zo trots als een pauw.
Bedankt dat we mogen meegenieten van jullie reis.
Heel veel liefs voor jullie allemaal en vooral genieten!
Fynn en Bianca

Kunst

Mooi verhaal. Blijkt wel weer dat je geen motor nodig hebt. Ik stel voor 'm er uit te slopen en te verkopen. Dat "reddingsgeld" wordt zuidelijker alleen maar minder. Met wat extra flessen Bacardi kom je dan een heel eind.

Behouden vaart!

Rosan Bolleman

Hallo Lieve Daan, Nikki en Luuk,

Mama heeft vandaag alles verteld over wat er op jullie pagina staat. En ik heb alle foto's gezien! Wat hebben jullie een spannende dingen meegemaakt zeg! Lijkt me best eng! Maar ook wel heel gaaf, dolfijnen! En een lekker zonnetje nog steeds zo te zien. Hier regent t en is t al een beetje koud. Ik mis je wel hoor. Sinterklaas is hier aangekomen en hij heeft een Zielepiet bij zich. Die heeft heimwee en wil steeds terug naar Spanje. Dus misschien komt ie jullie nog wel tegen, want hij probeert steeds weg te gaan op een boot. Ik hoop dat jullie geen heimwee hebben! Niet doen hoor, lekker genieten het is daar veeeeeeeeel lekkerder dan hier en voor je t weet is t weer voorbij. Op school zijn we met de tafels bezig van 2 tot en met 5, ik vind er niks aan. Stoer hoor van jou en Nikki dat jullie zo hoog in de mast durven!.

Dikke kus Rosan

Pieter Venema

Hoi Daan, en de rest van de familie,

Papa heeft het hele verhaal voorgelezen, en ik heb alle foto's bekeken. Nu zeg ik wat papa moet typen:
Ik vind de foto in de mast erg leuk. Ik hou van hoge plekken. Jullie hebben wel veel pech gehad, maar ook weer geluk dat jullie leuke dingen meemaken. Is je vinger al weer beter? Mijn mama is ook weg naar Afrika.

Ik hoop dat jullie boot het snel weer doet, en dat je snel weer verder kunt.

groetjes van pieter janneke maayke en tjaart

joep covers

hier het laatste smsje van onze zeelieden
ontvangen 11 01 2010naderen na 3 dagen trinidat,had geen tijd meer om te internetten.samen met andere boten
vertrokken alleen met genua andere zeilen kapot
gr.joep
dus de ongerustheid was onterecht

Mariska

Joep,

Hardstikke fijn dat je laat weten hoe het met ze is, wat een pech met die zeilen!
Groeten,
Mariska

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!