coversfamily.reismee.nl

Binnenland van Suriname met slangen, harige spinnen en kaaimannen!

Suriname

Ik zal ze even voorstellen.....de boten met Nederlandse gezinnen die wij ontmoeten en mee op stap gaan.....

De Valentijn......Daniel, Monica en 3 kinderen Baaf(12),Floris(8) en Kathelijne (6)

De Barbarossa......Jan,Ellen,Giel(14) en Koen (16)

De Brandaan......Toine, Mira, Eline (10), Marinthe (8)

Zij hebben ook leuke internetsites...ik zal hun linkjes wel toevoegen.....

Als wij aankomen is het gelijk leuk!!! We krijgen ijskoud bier in onze handen gedrukt, we eten heeeeerlijke Surinaamse gerechten....(wat kunnen die Surinamers geweldig koken) en de kinderen zijn door het dolle heen ze zijn zóóó blij dat ze veel vriendjes hebben om mee te spelen!!!!

De drie families hebben een trip geboekt naar het binnenland van Suriname .......Wij willen graag mee......maar het is nu zaterdagavond en ze vertrekken maandagochtend!!!!

Het lukt ons om het reisburo te bereiken en zondagavond laat horen we dat we mee kunnen!!!!

De boot is nog één grote puinhoop van de oversteek, er is nog geen boodschap gedaan....maar we laten de boel de boel en we vertrekken maandag om 9.00 uur........We rijden om het grote stuwmeer van Suriname heen naar de andere kant van de Suriname rivier....... Onderweg zien we de aluminiumfabriek.....In Suriname wordt aluinaarde gewonnen waar later elders alluminium van gemaakt wordt........Ook horen we dat er nog steeds goud gewonnen wordt in de rivieren van Suriname..... Niet echt op een vriendelijke manier...er wordt veel kwik gebruikt.....die wordt gegeten door de vissen......de vissen vervolgens weer door de mensen in de dorpen langs de rivieren, met de gevolgen van dien.....

Het is een lange tocht!!! Eerst met de bus...de eerste helft over een goede weg..... maar de laatste 94 km over een niet geasfalteerde weg.....,.hier doen we wel 2,5 uur over!!! De bus begeeft het ook nog bijna....de koppeling!!!! Zit je niet op een boot die kapot gaat, zit je in een bus die het bijna begeeft!!! Alleen in zijn 3e versnelling rijden we tot aan de rivier waar we in een lange houten boot stappen......zwemvesten om.....geweldig wat mooi!!!! We scheuren over de rivier.......het is echt tropisch regenwoud!!!!! Langs de dorpen waar vrouwen en kinderen zich wassen, de was doen en spelen in de rivier....velen poedelnaakt.......Er wordt ons gevraagd geen foto's te nemen....dit wordt niet gewaardeerd....... Velen geloven dat je een stuk van de ziel wegneemt op het moment dat je een foto van ze maakt......

We komen kledderenat aan (regenseizoen) bij het resort.....we krijgen heerlijk eten en daarna kunnen we zwemmen in de rivier..... Het is een druk programma...... Na het avondeten gaan we de rivier weer op......kaaimannen spotten! Dezelfde rivier als waar we die middag gezwommen hebben.... We zien ze.....met grote lichten zien we de rode oogjes oplichten, we zien ze aan de kant liggen en ze verdwijnen snel het water in als wij eraan komen.....Luuk valt in slaap, zo moe is hij....

We slapen heerlijk......Alleen ik wordt wakker en schommel heen en weer alsof ik op volle zee ben......Giel schrikt wakker kijkt naar buiten en roept dat de boot tussen de bomen ligt hahaha!

Er staat ook nog een leerzame boswandeling op het programma.......We leren hier dat Tarzan niet in Lianen zwaait maar in luchtwortels.......Lianen groeien langs de boom op van beneden naar boven en luchtwortels groeien van boven naar beneden........daar kun je dus in slingeren......... We leren ook met welke boomschors een vrouw een mengseltje kan maken waarmee zij er voor kan zorgen dat ze 'weer lekker strak wordt' na het baren van kinderen.....hahaha op zijn Surinaams uitgesproken....... We horen dat het echt niet raar is wanneer een man 45 kinderen heeft bij meerdere vrouwen.......We zien de termieten die grote rotsen maken op de bomen........er wordt vertelt dat deze termieten in de stad de houten huisjes kapot krijgen.........en nog veel meer..........

Verder bezoeken we 2 dorpen waar we niet echt het idee hebben dat de bewoners het nu echt leuk vinden dat wij er zijn.....we voelen ons een beetje opgelaten 'pottekijkers'......... We kopen sambaballen van een oud mannetje die deze zelf heeft gemaakt van kalebassen, die we ook in de bomen zien hangen......

Het resort heeft een zwembad waar de kinderen zich uren vermaken en wij drinken aan de bar Surinaamse rum en bier........ In de avond 'proberen' we te dansen op zijn surinaams! Zie ook de foto's op http://www.anaulanatureresort.com/nl/gastenboek/fotoalbum

Een Tarantula (harige spin) vindt Jan van de Barbarossa in zijn onderbroek.....en wij vegen een dode onder ons bed vandaan!!!! Ook zien we een boomslang!!!

Suriname smaakt naar meer!!!! Helaas!!!! We moeten verder!!!!

Ankie, Oscar en kids

Hallo lieve mensen,

Het was weer een spannend verhaal om te lezen.
Stoer van je Monica dat je toch met de kids de oversteek bent aangegaan. Vooral het verhaal van de zeilen die een voor een stuk gingen. Je zit echt op het puntje van je stoel te lezen en vraagt je af wat er verder nog gaat gebeuren. Volgens mij kun je het straks verkopen als filmscript. Jullie ook de beste wensen en veel liefs voor iedereen. We hebben het regelmati over jullie spannend ervaring en dan zegt Seb steevast ....Ik hou van Nikkie en Flyn zou wel eens effe willen bellen met Daan. Doe ze in elk geval de hartelijk groeten van ons allemaal ook voor jullie.
Groetjes Ankie en co

Monique, Tom, Emma en Joachim

Lieve Monica, Giel en de kids, Wat heerlijk om weer van jullie te horen. We maakten ons bijna zorgen of alles wel goed ging. Wat fijn dat de oversteek toch goed is gegaan. Zeilen met de hand naaien lijkt me een stuk lastiger dan het freubelwerk op school Monica! We wensen jullie alle goeds toe voor het nieuwe jaar en hopen nog veel van jullie te mogen lezen. Goed plan van Ankie: zo'n film lijkt me super ;-)
Dikke knuf aan jullie allemaal! Monique, Tom, Emma en Joachim.