coversfamily.reismee.nl

Tocht naar Trinidad 520 mijl in 3 dagen!

De tocht naar Trinidad.

Vrijdag 8 januari 2010

We redden het maar net om met de anderen te vertrekken van Suriname op weg naar Trinidad. Wat een gehaast!

Het inklaren in Suriname is een heel gedoe! We hebben ook een visum nodig. Al met al heb je twee dagen nodig om dit allemaal te kunnen regelen. En..... je moet heel parimaribo door.... Van de vreemdelingenpolite, naar het visumkantoor, geld wisselen in euro's, 40 euro pp betalen bij een bank! Dan weer terug naar het visumkantoor.....héél veel vragen beantwoorden en deze formulieren x 5 invullen!!! Laten zien dat je betaald hebt.........Dan de volgende dag weer terug om de visa op te halen en dan weer naar de vreemdelingenpolitie voor de inklaringsstempel en.......dan moet je ook weer uitklaren pffffff......

Wij moesten dus inklaren maar ook tegelijk weer uitklaren.......Er moestnogboodschappen worden gedaan en Rosa moet op de kant worden afgezet. De bijboot moet ook nog uit het water......en ik heb migraine!!! Dat wil zeggen dat Giel bijna alles in zijn eentje met de kinderen erbij regelt!.De Brandaan, Barbarossa en de Valentijn zijn zo aardig om op ons te wachten!!! We vertrekken een uur later dan de planning was.....

We zijn nog geen 10 minuten onderweg en Giel ziet de temperatuur van de motor oplopen!!! Toine van de Brandaan zegt gelijk...'kijk even naar je v-snaar'. Deze hebben Giel en Jan een paar dagen daarvoor vervangen....En ja hoor, die was er dus vanaf geschoten! We gooien ons anker snel uit en Daniel klimt met behulp van de stuurmanskunsten van Monica (van de Valentijn) bij ons aan boord.... De anderen gooien ook hun anker uit en wachten 'weer' op ons..... Ze krijgen het al zwetend voor elkaar en een half uurtje later zijn we weer op weg!

De valentijn vaart vrijwel direkt een andere koers omdat zij naar Tobego gaan.

De trip naar Trinidad duurt 3 dagen en we gaan in het begin héél hard! We halen soms wel 10 knopen! We blijven bij elkaar... de anderen minderen af en toe wat zeil om zo bij ons te blijven! Als Giel een tonijn vangt delen wij hem met de Brandaan..... Kapriolen op volle zee maar de Brandaan heeft ervaring! Aan een touwtje in een plastic zakje met een appel erin (voor de zwaartekracht) wordt de wasabi door Mira op onze boot gegooid! Wij gooien de tonijn over naar hun. Op de Barbarossa zijn ze allemaal niet helemaal fit .....en het woord tonijn maakt ze daar nog misselijker! Wij smullen van rauwe tonijn met soyasaus en wasabi mmmm lekker.

Giel is de hele reis een beetje misselijk en ook Daan en Luuk moeten 1x overgeven. De kinderen zijn er daarna snel weer overheen. Ik en Nikki hebben wonder boven wonder nergens last van!

We doen onderweg een paar wedstrijdjes......We moeten raden hoeveel mijl we de afgelopen 24 uur hebben afgelegd....en hoe laat we zullen aankomen.... Ook zingen de kinderen liedjes door de marifoon en Koen van de Barbarossa speelt af en toe een liedje op zijn gitaar!

Wij vinden het een verademing om samen te zeilen!

Bij aankomst gaat de Barbarossa direkt met de lift de kant op en wij leggen samen met de Brandaan aan in de marina......met zwembad naast de deur eninternet op de boot! Wat een luxe!

De kinderen spelen en zwemmen de hele dag! De mannen klussen en de vrouwen wassen en poetsen!........

Liteke

Klinkt heerlijk!!! geniet er van!
xxxxx

Eveline

Wat was het leuk om de filmpjes te zien en wat een gave foto's van Suriname! Elodie vond de foto's van de 'wilde' Suriname rivier wel erg gaaf.
Het is echt erg fijn dat jullie nu even wat aanspraak hebben en hulp als het even nodig is. Ik hoop alleen dat jullie ook voldoende tijd hebben overal te genieten en dat jullie geen last van piraten gaan krijgen. Dat las ik op de weblog van de Valentijn.
Of jullie moeten zelf een piratenvlag heisen en allemaal een ooglapje voordoen!! Wel stoer natuurlijk.
Veel plezier op Trinidad en een dikke knuffel van ons allemaal,
Eveline

Sjoerd van Esch (DWO)

Hoi!

Zo hoor je een hele tijd niets en zo wordt de mailbox overspoelt met nieuwsberichten! Gelukkig nieuwjaar (wel wat laat, maar goed), gefeliciteerd voor Daan en alvast voor Luuk. Jullie hebben het goed voor elkaar! Hier is het koud, nat (de sneeuw is inmiddels goeddeels verdwenen) en bestaat het leven uit werken, voetbal (in de zaal vanwege slecht weer) en alle andere dagelijkse en wekelijkse bezigheden. Als ik zou mogen kiezen...

Geniet van Trinidad en weet dat jullie, met veel plezier gevolgd worden...

Hartelijke groet, ook namens Ruben!
Sjoerd

Tante Ien

Hoi Monica, Giel en de kinderen,
Mooie verhalen allemaal en lekker weer natuurlijk. Nog gefeliciteerd met Daan zijn verjaardag en die tonijn was zeker wel lekker. Nou ik hoor het al, het is en avontuurlijk en heel gezellig. Dikke knuffel ook aan de kinderen.

Hans en Mia

Hoi avonturiers,
Wat een leuke en spannende verhalen! We wensen jullie een goede vaart en blijven jullie zeker volgen.