coversfamily.reismee.nl

Kunnen we ons anker nog vertrouwen? En we ontmoeten Liteke,Martin en kids....

Kunnen we ons anker nog vertrouwen?

Na het verhaal van Giel die naar het anker heeft gedoken......zijn we toch weer gaan krabben! We liggen in een baai van Bequia al twee dagen strak op onze plek. We vertrouwen ons anker en slapen de eerste twee nachten heerlijk, De derde nacht is het vreselijk onrustig doordat het heel hard waait, We gaan een paar x uit bed en worden zelfs een x wakker van iemand die een noodpijl afschiet! We horen het afschieten en er hangt minuten lang een rode gloed in de lucht! Wat doe je dan....We zetten onze radio aan (VHF) (marifoon) op kanaal 16 en luisteren of we iets horen....maar niets en ook geen vuurpijl meer. Het is onrustig want we zien een andere boot ook druk in de weer met hun anker en er komt een boot aangevaren.......het is 3 uur in de nacht. Wij liggen nog strak op onze plek dus wij vallendan ookweer als een blok in slaap, Giel loopt om 7 uur sóchtends naar boven en roept 'Moon!!!' 'We zijn een heel stuk naar achteren geschoven!!!' Ik kom boven en kijk.... het is ongeloofelijk maar we liggen minimaal 50 meter verder!!! We hebben er niets van gemerkt en gelukkig zijn we tegen niemand aangekomen! Monica van de Valentijn, die naast ons ligt/lag, vertelt dat zij om 6.30 in de ochtend nog gekeken heeft en dat we toen wel een klein stukje naar achter lagen maar niets benoemenswaardig! In een half uurtje dus een meter of 50! Nu maar kijken of we ons anker nog wel durven te vertrouwen???

St Vincent Pirates of the Caribean

We zeggen de Valentijn gedag en vertrekken naar St Vincent. Bij de Valentijn hebben de dynamo en de watermaker het begeven dus moeten zij in de haven van st Vincent het een en ander gaan repareren. Wij varen een stuk verder langs de westkust van St Vincent naar de baai die bekend is geworden door de film Pirates of The Caribean. Het ankeren is daar ook vreemd......we liggen vlak bij de kant met onze neus naar de zee en de achterkant maken we vast met een touw aan een boom!! Maar het gaat goed! Het is een grappige baai waar de kinderen erg enthousiast over zijn! Je herkent veel dingen uit de film! Ze hebben de film ook gezien........ik wist eigenlijk helemaal niet wat voor film het was.........maar sindsdien durven ze niet meer te slapen met hun luik open omdat ze bang zijn dat er skeletten binnenkomen.......misschien toch niet zo'n goed idee geweest!

St Lucia, we ontmoeten Martin,Liteke en hun 3 kindjes

Nu liggen we veilig in de haven van st Lucia......Liteke en Martin en hun 3 kindjes zijn gister ook aangekomen en we hebben gisteravond en vandaag met ze doorgebracht! Zij verblijven in een resort bij ons om de hoek dus wij kunnen er met onze dingy naar toe! We hebben vandaag in het resort gezwommen en hebben heerlijk op het strand gegeten! Liteke mijn vriendin heb ik 15 jaar geleden ontmoet tijdens mijn en haarwereldreis.....We zien elkaar niet zo vaak omdat zij in Amsterdam woonde, daarna in Singapore en nu in New York! We zoeken elkaar op als zij in Nederland zijn en wezijn ook een aantal x in Singapore bij hun geweest. Ook hebben zij ons in Australie opgezocht toen wij met Daan en Nikki eerder op reis waren! Het is altijd erg fijn om bij elkaar te zijn!

De tocht van het eiland St Vincent naar St Lucia was heftig! 50 mijl en we doen er een uur of 7 over! Eerst geen wind tot de Noord Kaap van St Vincent! Toen kregen we de klappen! 35 knopen wind......en heftige golven! Alleen op gereefd grootzeilvaren we 9 knopen! De golven slaan over de boot en alle ramen en luiken gaan voor het eerst allemaaldicht!

Chiel en Monica,
even over het ankeren;
Gebruik een zware ketting (neem aan dat je die hebt). Zorg er in ieder geval voor dat je genoeg (maximaal) ketting geeft anders wordt het anker bij hoge golfslag recht omhoog getrokken. Als extra zekerheid kun je een tweede anker onder een andere hoek uitgooien. Probleem is alleen dat de boot kan gaan "gieren" (slingeren) en dat slechts 1 anker telkens de last draagt. Beter is wellicht "tandem ankeren". Je verbindt dan twee ankers met elkaar (met een ketting) en gooit ze achter elkaar overboord. Bij het "krabben" heb je dan twee ankers die volledig hun werking hebben.

Succes!
Groet,

Oja,

kijk ook even naar het type en het gewicht van het anker. Ik heb even gekeken en denk dat de lengte van jullie boot om een anker van minimaal 25 tot 30 kg vraagt. Dit is alleen wel afhankelijk van de lengte en de waterverplaatsing van de boot. Het type anker is afhankelijk van de ondergrond. Kijk anders even op de volgende sites;
www.vaartips.nl en http://watersportvolendam.nl/downloads/Ankeren.pdf

Mzzl,

Tom Covers

Het toeval wil, dat ook ik op internet gekeken heb naar tips om goed te ankeren. Er zijn veel nuttige aanwijzingen, die je daar kunt vinden. Juiste maat van anker(s) en ankerketting zo lang mogelijk i.c.m. verzwaarde (lood)ankerlijn. Ik wilde jullie net als Elmar hierop wijzen. Kan een hoop rust geven.
Goede vaart verder en groeten van Tom en Marleen

Ankie en co

Hallo lieve mensen,

Hahah ik heb hartelijk moeten lachen om het Pirates of the caribean verhaal. Komt helemaal goed, naar verloop van tijd verdwijnt die film naar de achtergrond en kunnen ze weer lekker slapen met het luik open.
Ik zou zo een zelfde inschatting kunnen maken en vervolgens weken last hebben van een angstig kind dat niet meer alleen naar bed durft. Niks menselijks is ons vreemd.

Spannend allemaal met een anker dat niet blijft liggen, nooit over nagedacht, altijd gedacht dat een anker zich gewoon vastankert in de grond en verder no worries. Kan me voorstellen dat je dan toch iets
minder rustig gaat slapen.

Veel succes met de tips, ben benieuwd of ze werken.

Groetjes van ons allemaal en doe de groeten aan Kapitein Jack